Perustelut
Poikkeamispäätös MRL 171 §:n nojalla MRL 58 § 1 momentin säännöksestä, jonka mukaan rakennusta ei saa rakentaa vastoin asemakaavaa.
Puistoon rakennetaan matkaviestintukiasema, joka käsittää 42 metriä korkean putkiristikkomaston sekä 8,5 m2 suuruisen laitetilan.
HAKIJA ON ANTANUT ERITYISET SYYT POIKKEAMISELLE
”Matkaviestintukiasema, käsittäen vapaasti seisovan putkiristikkomaston h=42 m sekä laitetilan A=8,5 m2. Tukiasemalla tuotetaan matkaviestinpalveluita lähialueen asukkaille, yrityksille sekä liikenneväylien ja viheralueiden käyttäjille. Tukiasemaa varten on vuokrattu Tampereen kaupungilta noin 100 m2:n suuruinen määräala kiinteistöltä 837-223-9903-0.
Rakentaminen asemakaavan PL -alueelle, jolle ei ole määritetty rakennusoikeutta. Alueen asemakaavassa ei ole huomioitu tukiasemien tarvetta. Alueelle kuitenkin tarvitaan uusi tukiasema vastaamaan niihin tietoliikenneverkon teknisiin ja laadullisiin vaatimuksiin, joita laki sähköisestä viestinnästä asettaa. Tukiasema tilavaade on vähäinen, eikä se rajoita ympäröivän alueen käyttöä tai aiheuta haittaa kaavoitukselle.”
Hakija on antanut lisäselvityksen liitteenä olevassa Maankäyttö- ja rakennusasetuksen 64 §:n mukaisessa selvityksessä.
KUULEMINEN
Naapurit on kuultu kaupungin toimesta ja hakemus on kuulutettu myös Aamulehdessä. Naapurit on kuultu myös rakennuslupaa varten. Hakemuksesta saatiin kaksi muistutusta.
Muistutuksessa 1 ja sen täydennyksessä otettiin kantaa mm. siihen, mihin käyttöön mastot on tarkoitettu tehdä, millaista tekniikkaa niihin on suunniteltu asennettavan, sekä maston aiheuttamiin terveyshaittoihin, sähkön kulutukseen, vaikutuksiin ilmastonmuutokseen ja 5G-tutkimukseen.
Muistutuksessa 2 todettiin mm., että puisto on suosittu ulkoilualue, alueella on paljon kauriita, matkaviestintukiasema pilaa maiseman ja tukiasemilla on haitallisia terveysvaikutuksia.
Muistutuksessa 3 toivottiin, että kulku mastolle tapahtuisi Myllypuronkadun kautta eikä Suoniemenkadun kautta.
Muistutukset ovat hakemuksen liitteenä. Henkilötietoja sisältävien muistutusten verkkojulkisuutta on rajattu. Muistutukset näkyvät yhdyskuntalautakunnan jäsenille.
Hakijan antama vastine:
”Huomautuksessa mainitut yksityiskohtaiset radiotekniset tai vastaavat seikat eivät kuulu niihin rakennus- ja maankäyttölain sekä sitä täydentävien asetuksien määrittämiin suunnitelmiin tai tietoihin, joita vaaditaan kyseessä olevan poikkeamis- ja toimenpideluvan käsittelyssä. Lupahakemuksen liitteenä olleessa MRA 64 §:n mukaisessa selvityksessä on yleisellä tasolla käsitelty tukiasemien aiheuttamaa säteilyä sekä kyseisen maston muita aiheuttamia ympäristövaikutuksia. Selvityksessä on todettu, että tukiasemien säteilyä sääteleviä määräyksiä ja lakeja ja valvoo Säteilyturvakeskus, STUK.”
Asemakaavoituksen vastine:
Muistutuksen jättäjille lähetettiin kuulutusaineistosta puuttunut MRA 64 § mukainen selvitys, jossa kerrotaan hankkeesta tarkemmin. Muistuttajille annettiin lisäaikaa kommentoida selvitystä, jonka jälkeen saatiin liitteenä oleva muistutuksen täydennys.
Maston etäisyys lähimpään asuinrakennukseen on n. 35 m.
Matkaviestintukiaseman rakentamis- ja käyttökustannukset (mm. sähkö) maksaa hakija, DNA Tower Finland Oy, ei Tampereen kaupunki.
Poikkeamislupaprosessissa arvioidaan rakennushankkeen vaikutuksia mm. kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle, luonnonsuojelun tavoitteiden saavuttamiselle ja rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamiselle. Poikkeamisluvan myöntäminen ei saa johtaa vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen tai muutoin aiheuttaa merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia. Poikkeamislupaprosessissa ei oteta kantaa mm. matkaviestintukiasemien tarpeellisuuteen, vaikutuksiin ilmastonmuutokseen tai terveysturvallisuuteen. Suomessa säteilyä valvoo Säteilyturvakeskus STUK ja matkaviestintukiasemien lainsäädäntöä eduskunta ja Suomen valtioneuvosto. Hakemuksesta on saatu lausunto Tampereen terveydensuojelu-yksiköltä ja Säteilyturvakeskus STUK:lta. Lausunnot ovat liitteenä.
Asemakaavoitus on arvioinut, että tukiasema ei muodosta merkittävää rakentamista. Etäisyys lähimpiin asuinrakennuksiin on pitkä (n. 38 m) eikä laitesuoja estä näkymiä asunnoista. Tukiaseman ja asuntojen väliin jää puustoa, joten maston alaosan ja laitesuojan näkyminen ympäristöön estyy jonkin verran. Puun latvojen yli menevä osa mastosta tulee näkymään kauemmaksi. Matkaviestintukiaseman rakentaminen ei estä eläinten liikkumista alueella.
Puiston pinta-ala maston läheisyydessä on n. 3,0 ha ja vuokra-alueen suuruus on 100 m2, joten rakentaminen ei estä puiston virkistyskäyttöä.
Hakijan mukaan kulku mastolle on mahdollista järjestää etelästä Tohlopinkadun kautta.
POIKKEAMINEN
Rakennuspaikka on asemakaavassa osoitettu luonnontilassa säilytettäväksi puistoalueeksi. Siitä poiketen puistoon rakennetaan matkaviestintukiasema, jolle kulku tapahtuu asemakaavassa jalankululle ja pyöräilylle varatuksi kaduksi merkityn alueen kautta.
Poikkeaminen voidaan erityisestä syystä myöntää, mikäli se ei MRL 171 § mukaisesti
- aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle;
- vaikeuta luonnonsuojelun tavoitteiden saavuttamista;
- vaikeuta rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista; tai
- johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen tai muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.
ASEMAKAAVOITUS
Rakennuspaikka sijaitsee puistossa (Tohlopinmetsä länsi) Vanhatien varressa, n. 300 metriä pohjoiseen Vanhatien ja Tohlopinkadun risteyksestä. Etäisyys lähimpään asuinrakennukseen vuokra-alueelta on n. 38 metriä. Olemassa oleva kevyenliikenteen kulkuväylä kulkee n. 30 metrin päässä vuokra-alueesta.
Asemakaavassa rakennuspaikka on osoitettu puistoksi. Tukiasema sijoittuu julkiseen puistoon. Kulku tukiasemalle tapahtuu Vanhatietä, joka on asemakaavassa osoitettu jalankululle ja pyöräilylle varatuksi kaduksi, pitkin. Puiston pinta-ala on n. 3,0 ha. Vuokra-alue (100 m2) on vain pieni osa puistosta, joten rakentaminen ei estä puiston virkistyskäyttöä. Rakennustoimenpiteiden jälkeen tukiasemalla on huoltokäyntejä muutaman kerran vuodessa, mikä ei myöskään aiheuta haittaa puiston tai Vanhatien käytölle. Tukiaseman ja lähikiinteistöjen asuntojen väliin jää puustoa, joka osaltaan näkösuojaa laitesuojalle sekä maston alaosalle.
Tampereen kaupungilla olevien tietojen mukaan rakennuspaikalla ei ole arvokkaita luontokohteita. Liito-oravaselvityksen mukaan n. 25 metriä rakennuspaikasta pohjoiseen on liito-oravalle soveltuvaa elinympäristöä sekä mahdollinen kulkureitti. Matkaviestintukiaseman rakentaminen ei aiheuta haittaa liito-oravan elinympäristölle tai kulkureiteille.
Rakennuspaikalla tai sen välittömässä läheisyydessä ei ole arvokkaita rakennetun kulttuuriympäristön kohteita.
Vaikutuksiltaan merkittävänä rakentamisena pidetään ympäristöstään täysin poikkeavaa rakentamista, kuten kerrostalon rakentamista omakotialueelle tai suuren päivittäistavarakaupan perustamista. Nyt on kyse 42 metriä korkean maston ja 8,5 m2 suuruisen laitesuojan rakentamisesta, joten suunnitelman mukainen rakentaminen ei johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen tai muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.
Hakijan antamassa, liitteenä olevassa selvityksessä todetaan mm.:
”Antennipylvään korkeus on 42 m. Mastoista aiheutuva ainoa haitta asutukselle on visuaalinen. Maston suunniteltu sijoituspaikka on puistoalueella Vanhatien varrella. Mastoa lähinnä olevat asuinrakennukset sijaitsevat idän suunnalla, lähimmillään noin 40 metrin etäisyydellä mastosta. Lännen suunnalla asuinrakennukset sijaitsevat lähimmillään noin 50 metrin etäisyydellä. Maston ympäristössä sijaitseva puusto antaa jonkin verran näkösuojaa ympäristöön maston alaosan osalta. Maston yläosa tulee näkymään kauemmaksi ympäristöön jonkin verran, mutta lentoestemerkintöjen ja valojen sijaan harmaa pylvään ristikkomainen yläosa (väri vaalea harmaa) soveltuu hyvin taustaansa horisonttia vasten. Viranomainen ei vaadi pylvääseen lentoestemerkintöjä eikä valoja. Pimeänä aikana antennipylväs ei siis ole havaittavissa. Tämän lisäksi pylvään yläosa on rakenteeltaan kapea, eikä se siten merkittävästi erotu taustastaan kauempaa katsottuna.
Tukiaseman huoltokulku tapahtuu Vanhatieltä kautta. Huoltokäyntejä tukiasemalle tehdään vain vähäinen määrä, noin 1-4 kpl vuodessa. Tukiasema ei aiheuta häiriöitä radio- ja tv-lähetyksiin, vaikka se käyttääkin tiedonvälitykseen radioaaltoja, kuten radio- ja tv-lähetykset. Tukiasema ei häiritse myöskään muiden operaattoreiden tukiasemia.
DNA Tower Finland Oy (jäljempänä DNA) noudattaa tukiasemarakentamisessaan maamme lakeja ja muita määräyksiä, jotka koskevat tätä toimintaa. Niihin kuuluu myös tukiasemien sähkömagneettista säteilyä säätelevät määräykset ja lait. Niiden valvontaa hoitaa sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalaan kuuluva asiantuntijaviranomainen Säteilyturvakeskus, STUK.
Muita mastosta aiheutuvia vaikutuksia ovat rakennusaikana työmaalla liikkuvat työkoneet ja niistä mahdollisesti muodostuva melu. Varsinainen rakennusvaihe kestää 1-2 kuukautta, jonka jälkeen alueella liikutaan vain huollon ja uusien laiteasennusten tarpeiden mukaisesti muutaman kerran vuodessa.
Suunniteltu matkaviestintukiasema poistaa matkapuhelinkuuluvuuden katveita ja lisää erityisesti datakapasiteettia alueella. Tukiasema tulee palvelemaan mm. liikkuvan laajakaistan asiakkaitamme. Yksi tukiasema voi palvella samanaikaisesti vain rajallisen määrän asiakkaita. Sen kapasiteetti on siis rajallinen. Tämän vuoksi tukiasemia täytyy rakentaa suhteellisen tiheästi alueilla, missä on paljon ihmisiä. Suunnitelmia tehtäessä kartoitettiin mahdollisuutta saada alueelle laadullisesti ja kapasiteetiltaan riittävä palvelu jo olevia tukiasemapaikkoja hyödyntäen. Lähin masto sijaitsee lounaassa n. 600 m:n päässä ja muut vielä huomattavasti etäämmällä. Etäisyydet lähimpiin mastoihin ovat niin suuria, ettei niistä mastoista pystytty peittämään haluttua kuuluvuusaluetta.
DNA Tower Finland Oy on tietoinen Elisa Oyj:n mastohankkeesta noin 600 metrin etäisyydellä tässä hakemuksella käsiteltävältä mastolta. Teknologioiden rajoitteista johtuen hankkeita ei voida yhdistää ja ne palvelevat omia alueitaan.”
Ottaen huomioon rakennuspaikan sijainnin, hakijan selvityksen sekä saadut lausunnot, asemakaavayksikkö toteaa, että poikkeaminen asemakaavan käyttötarkoituksesta sekä jalankululle ja pyöräilylle varatusta katualueesta ei aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle eikä vaikeuta luonnon tai rakennetun ympäristön arvojen säilyttämistä koskevien tavoitteiden saavuttamista tai johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen tai muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.
Poikkeamisluvan myöntämisellä ei ole merkittäviä vaikutuksia yritystalouteen.
LIITTEET:
Sijaintikartta: Kartassa on esitetty rakennuspaikan sijainti ja poikkeuslupatilanne. Rakennuspaikka rajautuu kaikissa ilmansuunnissa puistoon. Lähialueelle ei ole aiemmin haettu poikkeamislupia.
Asemakaava: Rakennuspaikan pääkäyttötarkoitus on istutettava puistoalue.
Lausunnot: Terveydensuojelu ja Säteilyturvakeskus
MRA 64 §:n mukainen selvitys
Muistutukset: Liite on salainen JulkL (621/1999) 24.1 §:n 25-kohdan perusteella
Poikkeamishakemus: Liitteessä on kerrottu hankkeen, rakennuspaikan ja hakijan tiedot.
Suunnitelmat: Masto ja laitetila sijaitsevat Vanhatien itäpuolella, n. 300 metriä Vanhatien ja Tohlopinkadun risteyksestä pouhjoiseen. Kulku osoitetaan Vanhatien kautta. Maston korkeus on 42 metriä. Laitetilan koko on 8,5 m2, kattomuoto on loiva harjakatto, julkisivut ovat tummanharmaata peltiä.