Kaupunginhallitus, kokous 4.3.2024

Lataa  Kuuntele 

§ 86 Valtioneuvoston päätös Valkeakosken liittämisestä Tampereen seudun työllisyysalueeseen ja Tampereen seudun työllisyysalueen yhteistoimintasopimus 

TRE:4619/14.05.00/2023

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Rantanen Teppo, Johtaja, Teppo.Rantanen@tampere.fi

Perustelut

Julkisten työvoimapalveluiden järjestämisvastuu siirretään valtion työ- ja elinkeinotoimistoilta kunnille ja kuntien muodostamille yhteistoiminta-alueille 1.1.2025. Kunnat tai kuntien muodostamat yhteistoiminta-alueet ovat toimittaneet työ- ja elinkeinoministeriölle ilmoituksensa työllisyysalueiden muodostamisesta 31.10.2023 mennessä. Työ- ja elinkeinoministeriölle lähetetyissä asiakirjoissa kunnat tai yhteistoiminta-alueet ovat kuvanneet työvoimapalvelujen järjestämiseen liittyvät suunnitelmansa ja sopimuksensa työvoimapalveluiden siirtyessä kuntien järjestämisvastuulle 1.1.2025 alkaen.

Tampereen seudun työllisyysalueeseen kuuluu Tampereen lisäksi 14 kuntaa. Valkeakoski on toimittanut poikkeuslupahakemuksen. Tampereen seudun työllisyysalue ja Valkeakoski kuuluvat työllisyysalueen muodostamisen osalta nk. perälautamenettelyn piiriin. Perälautamenettelyssä työllisyysalue muodostetaan valtioneuvoston päätöksellä, mikäli kunta tai alue ei täytä lainsäädännössä järjestämisvastuulle asetettuja edellytyksiä eikä valtioneuvosto ole myöntänyt poikkeuslupaa tai jos kunta jää työllisyysalueen ulkopuolelle. Valtioneuvostolla on työvoimapalveluiden järjestämisestä annetun lain 16 §:n nojalla oikeus päättää työllisyysalueen muodostamisesta tai kunnan kuulumisesta työllisyysalueeseen sekä kustannusten jaosta, hallintomallista, virkojen ja tehtävien järjestämisen perusteista ja muista yhteistoiminnan järjestämiseksi välttämättömistä asioista, joista kunnat eivät ole sopineet. Valtioneuvoston on kuultava ennen päätöksentekoa asianomaisia kuntia ja työllisyysaluetta. Kuntia kuultuaan valtioneuvosto tekee päätökset työllisyysalueista viimeistään helmikuussa 2024. 

Liitteenä oleva valtioneuvoston kuulemiskirje ja päätösesitysluonnos toimitettiin kunnille 27.11.2023. Päätösesityksessä esitetään:

  • valtioneuvosto ei myönnä Valkeakosken kaupungille työvoimapalveluidenjärjestämisestä annetun lain ja eräiden siihen liittyvien lakien voimaanpanosta annetun lain 4 §:ssä tarkoitettua lupaa järjestää työvoimapalveluita
  • valtioneuvosto päättää Valkeakosken liittämisestä Tampereen kaupungin, Kangasalan kaupungin, Lempäälän kunnan, Nokian kaupungin, Oriveden kaupungin, Pirkkalan kunnan, Vesilahden kunnan, Ylöjärven kaupungin, Akaan kaupungin, Juupajoen kunnan, Kuhmoisten kunnan, Pälkäneen kunnan, Ruoveden kunnan, Urjalan kunnan ja Virtain kaupungin valtuustojen hyväksymän sopimuksen mukaisesti perustettuun työllisyysalueeseen.
  • toimielimen kokoonpano on yht. 33, josta Tampere 13 paikkaa, muut kunnat 20 paikkaa. Päätösesityksessä kokoonpano on muodostettu siten, että jokaisella kunnalla on 1 paikka alkavaa 10 000 työikäistä kohden.
  • valtio ei voi pakottaa Valkeakosken viranhaltijoita siirtymään Tampereen palvelukseen
  • valtio ei voi pakottaa kotoutumislain mukaisia tehtäviä siirrettäväksi työllisyysalueelle muilta osin, kuin työnhakijoina olevien osalta.
  • kustannustenjakomalli olisi edellä mainitusta syystä erilainen kuin muilla kunnilla.


Hallintolain (434/2003) 34 §:n mukaan asianosaiselle on ennen asian ratkaisemista varattava tilaisuus lausua mielipiteensä asiasta sekä antaa selityksensä sellaisista vaatimuksista ja selvityksistä, jotka saattavat vaikuttaa asian ratkaisuun. Työ- ja elinkeinoministeriö varaa Valkeakosken kaupungille, Tampereen kaupungille, Kangasalan kaupungille, Lempäälän kunnalle, Nokian kaupungille, Oriveden kaupungille, Pirkkalan kunnalle, Vesilahden kunnalle, Ylöjärven kaupungille, Akaan kaupungille, Juupajoen kunnalle, Kuhmoisten kunnalle, Pälkäneen kunnalle, Ruoveden kunnalle, Urjalan kunnalle ja Virtain kaupungille mahdollisuuden lausua mielipiteensä ja antaa selityksensä asiassa. Mahdollinen kirjallinen lausunto tai selvitys tulee toimittaa työ- ja elinkeinoministeriön kirjaamoon viimeistään 2.2.2024.

Perälautamenettelyn realisoituminen valtioneuvoston päätösluonnoksessa esitetyllä tavalla ei tue Tampereen kaupungin eikä Tampereen seudun kuntien etua työllisyyden edistämisen kokonaisuuden strategisesta näkökulmasta. Lisäksi Tampereen osalta riskit lähteä tähän toimintaan vastuukuntana ilman riittävää päätösvaltaa toimielimessä ovat kestämättömiä. Tampere ei tule hyväksymään valtioneuvoston päätösesitystä. Kuntien yhteisen lausunnon valmistelemiseksi on käyty neuvottelut Tampereen seudun työllisyysalueeseen kuuluvien kuntien kunnan- ja kaupunginjohtajien kesken 19.12.2023 ja 10.1.2024. Lisäksi Tampereen seudun työllisyysalueen kuntien johdon edustajat pitivät Valkeakosken edustajille lausunnon läpikäynnin 12.1.2024, jossa on annettu mahdollisuus tutustua lausunnon sisältöön. Valkeakosken edustaja totesi tilaisuudessa, että Tampereen seudun työllisyysalueen kuntien lausunnossaan muutettavaksi esitetty toimielimen kokoonpano vaikuttaa heidän kannaltaan paremmalta vaihtoehdolta, kuin valtioneuvoston päätösesitykseen sisältyvä toimielimen kokoonpano. Valkeakosken edustaja piti mahdollisena, että voisivat tuoda edellä mainitun kokoonpanoa koskevan asian esille omassa lausunnossaan.

Valtioneuvoston päätösesityksessä todetaan: Perustuslakivaliokunnan lausuntokäytännöstä ja oikeuskäytännöstä johtuu, että valtioneuvoston päätöksellä ei voida kuntien itsehallinnon perustuslainsuoja huomioon ottaen säätää tai määrätä kuntien yhteistoiminnalle sellaista päätöksentekojärjestelmää, joka velvoittaa muut yhteistoimintaan osallistuvat kunnat hyväksymään yhden kunnan yksipuolisen määräämisvallan. Lisäksi kaikille yhteistoiminta-alueen kunnille tulee taata edustus toimielimissä. (PeVL 37/2006 vp ja siinä mainitut lausunnot sekä KHO 2014:144 ja KHO:2023:22).

Tampere ja työllisyysalueen valmisteluun kuuluvat muut 14 kuntaa antavat liitteenä olevan yhteisen lausunnon valtioneuvoston päätösluonnokseen. Lausunnossa esitetään ensiksi, että Valkeakoskelle myönnettäisiin sen hakema poikkeuslupa järjestää palvelut itse ja Valkeakoskea ei liitettäisi vasten tahtoaan Tampereen seudun työllisyysalueeseen. Toiseksi lausunnossa esitetään, että jos Valkeakoski vastoin esitettyä kuitenkin liitetään valtioneuvoston päätöksellä Tampereen seudun työllisyysalueeseen, tulee toimielin ja sen kokoonpano muodostua seuraavasti:

Yhteistä toimielintä ja sen kokoonpanoa koskien Tampereen seudun työllisyysalueen kunnat lausuvat, että yhteisenä toimielimenä toimii Tampereen kaupungin elinvoima- ja osaamislautakunnan työllisyysjaosto. Työllisyysjaostossa on 17 jäsentä ja heillä henkilökohtaiset varajäsenet. Tampereen elinvoima- ja osaamislautakunta valitsee 8 jäsentä varajäsenineen, mukaan lukien puheenjohtaja ja varapuheenjohtaja. Muut sopijakunnat valitsevat 9 jäsentä varajäsenineen. Tarkemmin toimielimen kokoonpanon muodostuminen ja perustelut kuntien lausuman mukaisen esityksen hyväksymiseksi on esitetty liitteenä olevassa lausunnossa.

Mikäli valtioneuvosto päättää Valkeakosken liittämisestä Tampereen seudun työllisyysalueeseen kuntien lausunnossa esittämin tavoin, ei Valkeakosken oma henkilöstö siirtyisi vastuukunnan palvelukseen eikä kotolain mukaisia tehtäviä, siltä osin kuin ne eivät lain mukaan kuulu työvoimaviranomaiselle, siirrettäisi vastuukunnan tehtäväksi. Valkeakoskelle ei siirretäisi toimivaltaa vaan Tampereen seudun työllisyysalue joutuisi järjestämään henkilöstön tuottamaan Valkeakosken alueen palvelut ja Valkeakoski joutuisi järjestämään itse mainitut kotolain mukaiset tehtävät. Tältä osin Valkeakosken olemassa olevien työvoimapalveluiden integrointi ja ekosysteemin hyödyntäminen osana Tampereen seudun työllisyysalueen toimintaa heikentyisi.

Lausuvat kunnat ovat oikeuttaneet Tampereen kaupungin tekemään lausuntoon vähäisiä ja teknisluonteisia muutoksia esimerkiksi sanamuotoihin ja vastaaviin seikkoihin kuitenkin siten, ettei asiasisältö sovitusta muutu.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja, Juha.Yli-Rajala@tampere.fi

Liitteenä oleva Tampereen seudun kuntien yhteinen lausunto valtioneuvoston päätösesitykseen hyväksytään toimitettavaksi työ- ja elinkeinoministeriöön 2.2.2024 mennessä.

Tampereen kaupunki toimittaa lausunnon lausunnossa mainittujen kuntien (Kangasalan kaupungin, Lempäälän kunnan, Nokian kaupungin, Oriveden kaupungin, Pirkkalan kunnan, Vesilahden kunnan, Ylöjärven kaupungin, Akaan kaupungin, Juupajoen kunnan, Kuhmoisten kunnan, Pälkäneen kunnan, Ruoveden kunnan, Urjalan kunnan ja Virtain kaupungin) puolesta toimesta työ- ja elinkeinoministeriöön.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Kaupunginhallitus myönsi läsnäolo- ja puheoikeuden johtaja Teppo Rantaselle, työllisyysjohtaja Regina Saarelle, projektijohtaja Pauliina Laisille sekä johtava juristi Jyri Nuojualle. He olivat asiantuntijoina läsnä kokouksessa asian käsittelyn aikana ja poistuivat ennen päätöksentekoa.

Valmistelija

  • Rantanen Teppo, Johtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Työllisyysjohtaja Regina Saari, puh. 050 346 9603, johtava lakimies Jyri Nuojua, puh. 044 430 9030 ja projektijohtaja Pauliina Laisi, puh. 040 836 2730, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Lakiasiainjohtaja Laura Klami, puh. 040 543 2285, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Julkisten työvoimapalveluiden järjestämisvastuu siirretään valtion työ- ja elinkeinotoimistoilta kunnille ja kuntien muodostamille yhteistoiminta-alueille 1.1.2025. Kunnat tai kuntien muodostamat yhteistoiminta-alueet ovat toimittaneet työ- ja elinkeinoministeriölle ilmoituksensa työllisyysalueiden muodostamisesta 31.10.2023 mennessä. Työ- ja elinkeinoministeriölle lähetetyissä asiakirjoissa kunnat tai yhteistoiminta-alueet ovat kuvanneet työvoimapalvelujen järjestämiseen liittyvät suunnitelmansa ja sopimuksensa työvoimapalveluiden siirtyessä kuntien järjestämisvastuulle 1.1.2025 alkaen.

Tampereen seudun työllisyysalueen ja Valkeakosken osalta työllisyysalue muodostetaan valtioneuvoston päätöksentekomenettelyn kautta, koska valtioneuvosto ei ole myöntänyt poikkeuslupaa Valkeakosken kaupungille järjestää palvelut itse. Valtioneuvostolla on työvoimapalveluiden järjestämisestä annetun lain 16 §:n nojalla oikeus päättää työllisyysalueen muodostamisesta tai kunnan kuulumisesta työllisyysalueeseen sekä kustannusten jaosta, hallintomallista, virkojen ja tehtävien järjestämisen perusteista ja muista yhteistoiminnan järjestämiseksi välttämättömistä asioista, joista kunnat eivät ole sopineet. Valtioneuvoston on kuullut asianomaisia kuntia ennen päätöksentekoa.

Valtioneuvosto on tehnyt päätöksen 22.2.2024, jonka mukaan  

  • valtioneuvosto ei myönnä Valkeakosken kaupungille työvoimapalveluiden järjestämisestä annetun lain ja eräiden siihen liittyvien lakien voimaanpanosta annetun lain 4 §:ssä tarkoitettua lupaa järjestää työvoimapalveluita.
  • valtioneuvosto päättää Valkeakosken liittämisestä Tampereen kaupungin, Kangasalan kaupungin, Lempäälän kunnan, Nokian kaupungin, Oriveden kaupungin, Pirkkalan kunnan, Vesilahden kunnan, Ylöjärven kaupungin, Akaan kaupungin, Juupajoen kunnan, Kuhmoisten kunnan, Pälkäneen kunnan, Ruoveden kunnan, Urjalan kunnan ja Virtain kaupungin valtuustojen hyväksymän sopimuksen mukaisesti perustettuun työllisyysalueeseen.
  • Tampereen kaupunki toimii kuntalain (410/2015) 51 §:n mukaisena vastuukuntana. Valkeakosken kaupungin vastuu työvoimapalveluiden järjestämisestä ja muista työvoimaviranomaiselle säädetyistä tehtävistä siirretään Tampereen kaupungille.
  • kuntalain mukaisena yhteisenä toimielimenä toimii Tampereen kaupungin elinvoima- ja osaamislautakunnan työllisyysjaosto. Työllisyysjaostossa on 17 jäsentä ja heillä henkilökohtaiset varajäsenet. Tampereen elinvoima- ja osaamislautakunta valitsee 8 jäsentä ja kullekin henkilökohtaisen varajäsenen. Nokia, Ylöjärvi, Kangasala, Pirkkala, Lempäälä ja Valkeakoski valitsevat 6 jäsentä, eli kukin valitsee yhden jäsenen. Akaa, Orivesi, Virrat, Pälkäne, Urjala, Vesilahti, Ruovesi, Kuhmoinen ja Juupajoki valitsevat 3 jäsentä sopimallaan tavalla. Edellä todettujen jäsenten henkilökohtaiset varajäsenet (9 varajäsentä) valitaan erikseen sovittavalla tavalla kuitenkin siten, että ensiksi 6 varajäsentä valitaan niiden kuntien edustajista, joilla ei valintakerralla ole varsinaista jäsentä toimielimessä. Tarkoitus on, että kullakin kunnalla on joko varsinainen jäsen tai varajäsen nimettynä toimielimeen. Jäsenen tai varajäsenen nimeämän kunnan on ilmoitettava uusi jäsen Tampereen kaupungille viimeistään kuukausi ennen jäsenen toimikauden alkamista. Tampereen kaupungin elinvoima- ja osaamislautakunta valitsee jaostoon varsinaisiksi jäseniksi valituista lautakunnan jäsenistä tai varajäsenistä puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan.
  • yhteistoimintasopimuksen kohdasta 6 poiketen lautakunnan tehtäviin eivät kuulu Valkeakosken kaupungin osalta ne tehtävät, joita ei kotoutumisen edistämisestä annetussa laissa (681/2023) ole säädetty työvoimaviranomaiselle, elleivät osapuolet toisin sovi.
  • kustannustenjaon perusteita koskevaa yhteistoimintasopimuksen kohtaa 9 sovelletaan Valkeakoskeen siltä osin, kuin kustannukset koskevat työvoimaviranomaisen tehtäviä. Ennen tämän päätöksen antamista aiheutuneiden kustannusten korvaaminen edellyttää Valkeakosken kaupungin osalta erillistä sopimusta.
  • työvoimapalveluiden järjestämisestä annetun lain ja eräiden siihen liittyvien lakien voimaanpanosta annetun lain (383/2023) 6 §:ssä tarkoitettu työ- ja elinkeinotoimistoista, elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksista ja elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten sekä työ- ja elinkeinotoimistojen kehittämis- ja hallintokeskuksesta siirtyvä henkilöstö siirtyy Tampereen kaupungille. Poiketen yhteistoimintasopimuksen kohdasta 7 Valkeakosken kaupunkiin palvelussuhteessa oleva työllisyyden edistämisen kuntakokeilusta annetun lain (1269/2021) ja sen nojalla annettujen säännösten mukaisia tehtäviä hoitaneen henkilöstön siirtyminen Tampereen kaupungin palvelukseen edellyttää erillistä sopimusta. 


Työvoimapalveluiden järjestämisestä annetun lain 16 §:n mukaan valtioneuvoston päätös yhteistoiminnan ehdoista on voimassa, kunnes asianomaiset kunnat toisin sopivat. Asianomaisten kuntien on käynnistettävä yhteistoimintasopimuksen muutosmenettelyt välittömästi. Näin ollen valtioneuvoston päätöstä on noudatettava heti ja kuntien on muutettava yhteistoimintasopimus valtioneuvoston päätöksen mukaisesti elleivät kaikki sopijakunnat yhdessä toisin sovi. Valtioneuvoston päätös on pantava täytäntöön muutoksenhausta huolimatta. Päätöksessä varaudutaan siihen, että Valkeakosken kaupunki päättäisi huhtikuun loppuun mennessä sopia samoista ehdoista koskien henkilöstön siirtoa ja kotoutumispalveluja kuin muutkin sopijakunnat. Tämän vuoksi oikeutetaan konsernijohtaja tekemään yhteistoimintasopimukseen muutokset siten, että Valkeakosken kaupunkiin sovelletaan samoja ehtoja kuin muihinkin sopijakuntiin.

Tampereen seudun työllisyysalueen yhteistoimintasopimukseen on tehty valtioneuvoston päätöksen mukaiset muutokset.

Sopimuksen vastuuhenkilöksi nimetään elinvoiman palvelualueen työllisyysjohtaja, jota vakanssia tällä hetkellä hoitaa Regina Saari.

Muutettu yhteistoimintasopimus on päätöksen liitteenä.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja

Esitetään valtuuston päätettäväksi: 

Valtioneuvoston päätös Valkeakosken liittämisestä Tampereen seudun työllisyysalueeseen merkitään tiedoksi. 

Kaupunginvaltuuston päätös 23.10.2023 § 155 yhteistoimintasopimuksen hyväksymisen osalta kumotaan.

Liitteenä oleva 1.8.2024 voimaantuleva yhteistoimintasopimus Tampereen seudun työllisyysalueen yhteisestä toimielimestä työvoimapalveluiden viranomaistehtävien hoitamisessa hyväksytään.

​Oikeutetaan konsernijohtaja tekemään yhteistoimintasopimukseen muutokset siten, että Valkeakosken kaupunkiin sovelletaan samoja ehtoja kuin muihinkin sopijakuntiin, mikäli  Valkeakosken kaupunki päättää sopia näistä ehdoista.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Teppo Rantanen, Anna-Kaisa Heinämäki, Regina Saari, Jyri Nuojua, Pauliina Laisi

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai valitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
-virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
-etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)
-varhaiskasvatuslain 57 §:n mukaista huomautusta tai huomion kiinnittämistä (Varhaiskasvatuslaki 63 § 2 mom.)