Perustelut
Pirkkala–Linnainmaa-raitiotien Hatanpään valtatien ja Tampereen valtatien liittymän vaihtoehtoja käsiteltiin kaupunginhallituksen kehittämiskokouksessa 5. helmikuuta. Vaihtoehdot esiteltiin myös yhdyskuntalautakunnalle ajankohtaisissa asioissa 16. tammikuuta.
Tampereen Ratikan Pirkkala–Linnainmaa-allianssi on tarkastellut Hatanpään valtatien ja Tampereen valtatien liittymään seitsemää eri vaihtoehtoa ja niiden alavaihtoehtoja.
Vaihtoehto 0 on 24.4.2023 valtuuston hyväksymän raitiotien hankesuunnitelman mukainen tasoratkaisu. Raitiotie kulkee liittymässä samassa tasossa muun ajoneuvoliikenteen kanssa. Ratkaisun kustannusarvio Hatanpään valtatiellä Vuolteenkadun ja Jokikadun välisellä osuudella on 6,5 milj. euroa. Muiden liittymävaihtoehtojen vaikutuksia on verrattu tähän ratkaisuun.
Liittymävaihtoehdossa 1 tarkasteltiin, että raitiotierata alittaa Tampereen valtatien tukimuurien välissä ja siltarakenteen ali. Ratkaisun kustannusarvio Hatanpään valtatiellä Vuolteenkadun ja Jokikadun välisellä osuudella on 20,9 milj. euroa. Ratkaisu lyhentää raitiotieliikenteen matka-aikaa tarkasteluosuudella vähintään 7 sekunnilla ja vähentää raitiotie- ja muun ajoneuvoliikenteen toisilleen aiheuttamaa häiriötilanteiden haittaa. Raitiotie ali -vaihtoehdon rakentaminen liittymäalueelle kestää saman ajan kuin tasoratkaisun rakentaminen, mutta rakentamisen aikainen häiriö ajoneuvoliikenteelle on laajempi. Raitiotien toteuttaminen liittymän ali vähentää Hatanpään valtatien ajokaistoja liittymän pohjoisella tulohaaralla. Ratkaisu ei merkittävästi paranna liittymän liikenteellistä toimivuutta. Merkittävistä lisäkustannuksista ja vähäisistä lisähyödyistä johtuen raitiotie ali -vaihtoehto esitetään hylättäväksi.
Liittymävaihtoehdossa 2 tarkasteltiin, että raitiotierata ylittää Tampereen valtatien liittymän sillalla. Ratkaisun kustannusarvio Hatanpään valtatiellä Vuolteenkadun ja Jokikadun välisellä osuudella on 17,9 milj. euroa. Ratkaisu lyhentää raitiotieliikenteen matka-aikaa lähes saman verran kuin liittymävaihtoehto 1 ja vähentää raitiotie- ja muun ajoneuvoliikenteen toisilleen aiheuttamia häiriötilanteiden haittoja. Raitiotie yli -vaihtoehdon rakentaminen liittymään kestää saman ajan kuin tasoratkaisun rakentaminen, mutta rakentamisaikainen häiriö liikenteelle on laajempi. Raitiotien toteuttaminen liittymän yli vähentää Hatanpään valtatien ajokaistoja liittymän pohjoisella tulohaaralla. Ratkaisu ei merkittävästi paranna liittymän liikenteellistä toimivuutta. Raitiotie yli -vaihtoehdossa lisävaikutuksia ovat merkittävät kaupunkikuvalliset haitat, riski liikennemelun heijastumisesta siltarakenteista ja mahdollinen asumismukavuuden heikkenemisen haitta Hatanpään valtatie 15–17 asuinrakennusten kohdalla. Vaihtoehto esitetään hylättäväksi.
Liittymävaihtoehdossa 3 tarkasteltiin, että Tampereen valtatien liikenne ohjataan Hatanpään valtatien ali. Tampereen valtatiellä korkeusaseman pakkopisteinä ovat idässä Jokikadun ja Sorinkadun liittymä ja lännessä Vuolteenkadun liittymä sekä ratinan kauppakeskuksen maanalainen kiertoliittymä ja sen laskevat ja nousevat rampit. Ratkaisu, jossa alittavalta Tampereen valtatieltä tulisi pystyä liittymään Vuolteenkadulle, muodostuu Tampereen valtatien ajokaistojen pituuskaltevuus erittäin jyrkäksi. Tampereen valtatien liikennemäärillä 12–17 prosentin pituuskaltevuudet eivät ole liikenneturvallisuuden eikä liikenteen toimivuuden näkökulmista hyväksyttäviä. Vertailuna Lukonmäen pituuskaltevuus on 12 prosenttia ja Rautatienkadun 7 prosenttia. Vaihtoehto esitetään hylättäväksi.
Tampereen valtatie ali -ratkaisua tarkasteltiin myös niin, että samalla Hatanpään valtatien tasausta liittymän kohdalla nykyisestä nostettaisiin. Tasauksen nosto 1,0 metrillä ei merkittävästi vielä parantaisi Tampereen valtatien pituuskaltevuuksia, mutta heikentäisi jo merkittävästi jalankulun ja pyöräilyn yhteyksiä. Suurempi Hatanpään valtatien liittymäalueen tasauksen nosto ei ole mahdollinen, koska jalankulun ja pyöräilyn yhteyksiin sekä liittymän ympärillä olevia rakennuksia vasten tulisi esteettömyyttä ja kunnossapitoa haittaavia tukimuuriratkaisuja. Vaihtoehto esitetään hylättäväksi.
Tampereen valtatie ali -ratkaisua tarkasteltiin myös pidemmältä matkalta alittavana tai matalampana tunnelina. Katutunnelin korkeutta ei ole mahdollista alentaa normaalista 4,5 metristä pelastustoiminnan vaatimuksista johtuen. Poikkeuksellisen matalaa tunnelia ei tarkasteltu tämän vuoksi enempää. Tampereen valtatien alittavan ratkaisun pidentäminen Vuolteenkadun liittymän länsipuolelle asti 2-kaistaisena osoittautui liikenteellisesti erittäin haastavaksi. Kaistanvaihto olisi tarve tehdä hyvin varhaisessa vaiheessa, ratkaisu aiheuttaisi Ratinan kauppakeskuksen ja Ratinanniemen uudisasutuksen maanalaisen kiertoliittymään muutoksia ja ratkaisussa tulisi merkittävästi lisää siltarakenteita ja tukimuureja myös Vuolteenkadun liittymään. Tampereen valtatien pidemmän tai matalamman alituksen vaihtoehdot esitetään hylättäväksi.
Liittymävaihtoehdossa 4 tarkasteltiin kiertoliittymää. Liittymän liikennemäärät edellyttäisivät 2-kaistaisen turbokiertoliittymän toteuttamista. Sellainen kiertoliittymä ei mahdu kyseiseen kohteeseen läheisistä rakennuksista johtuen. Vaihtoehto on hylättävä.
Liittymävaihtoehdossa 5 tarkasteltiin ratkaisua, että raitiotie alittaa liittymän ja Hatanpään valtatien tasausta nostetaan keskimäärin 0,5 metriä nykyisestä. Vaihtoehdossa rakentamisen toimenpidealue laajenisi merkittävästi Tampereen valtatiellä koko Sorinkadun ja Vuolteenkadun liittymien väliselle osuudelle. Laajemmasta rakentamisalueesta tulee merkittävästi lisäkustannuksia ja lisää rakentamisen aikaista haittaa liikenteelle. Puolta metriä suurempi tasauksen nosto ei ole mahdollinen, sellainen vaikuttaisi jalankulun ja pyöräilyn väylien esteettömyyteen ja mm. katualueen kuivatukseen merkittävästi. Liittymän korkeusaseman nosto ja raitiotieradan geometrian lasku mahdollistaisi Hatanpään valtatieltä etelästä hyvin lyhyen toisen vasemmalle kääntyvien kaistan. Ratkaisun kustannusarvio Hatanpään valtatiellä Vuolteenkadun ja Jokikadun välisellä osuudella on 22,5 milj. euroa. Ratkaisun lisäkustannukset ja rakentamisen aikainen lisähaitta ovat erittäin suuret suhteessa saavutettuihin hyötyihin. Vaihtoehto esitetään hylättäväksi.
Liittymävaihtoehdossa 6 tarkasteltiin, että Tampereen valtatien liikenne ohjataan Hatanpään valtatien yli sillalla. Tampereen valtatien korkeusaseman pakkopisteinä ovat idässä Jokikadun ja Sorinkadun liittymä ja lännessä Vuolteenkadun liittymä. Vaihtoehdossa Tampereen valtatien ajokaistojen pituuskaltevuudet muodostuisivat erittäin jyrkiksi sekä liittymään ylittävää siltaa idästä että lännestä lähestyttäessä. Tampereen valtatien liikennemäärillä 10–12 prosentin pituuskaltevuuden eivät ole liikenneturvallisuuden eikä liikenteen toimivuuden näkökulmista hyväksyttävissä. Vaihtoehto esitetään hylättäväksi.
Hatanpään valtatien ja Tampereen valtatien liittymä on jo nykytilanteessa ruuhkatilanteissa häiriöherkkä. Liittymässä esiintyy ajoneuvoliikenteen jonoutumista sekä nykytilanteessa että vuoden 2040 ennustetilanteessa erityisesti Tampereen valtatien läntisellä tulohaaralla ja Hatanpään valtatien eteläisellä tulohaaralla. Raitiotien toteuttamisella eri tasoon tai Tampereen valtatien toteuttamisella eri tasoon suhteessa Hatanpään valtatiehen nähden ei saavuteta merkittäviin kustannuksiin verrattuna riittäviä positiivisia vaikutuksia liittymän ruuhka-aikaiseen toimivuuteen.
Liikenneverkon ruuhkautumishaasteita ei ole mahdollista ratkaista Hatanpään valtatien ja Tampereen valtatien liittymän eritasoratkaisuilla. Ongelma tulee ratkaista muilla keinoilla. Näitä ovat mm. Lempääläntien, Viinikankadun ja Ratapihankadun kehittäminen, keskustan maanalaisen pysäköintijärjestelmän ja sen sisäänajojen kehittäminen, jalankulun ja pyöräilyn yhteyksien kehittäminen mm. uudelta Viinikanlahden alueelta keskustaan sekä tehokkaan joukkoliikennejärjestelmän kehittäminen.
Tarkastellussa liittymässä raitiotieliikenteen kanssa samanaikaisesti voidaan päästää Hatanpään valtatietä suoraan ajavaa liikennettä, oikealle kääntyviä ajoneuvojen liikennevirtoja sekä Tampereen valtatien ylittävien suojateiden kulkijoita. Hatanpään valtatien ja Tampereen valtatien liittymä on ruuhka-aikoina hyvin vilkasliikenteinen, Raitiotien etuudet tulee tässä liittymässä sovittaa ruuhka-aikoina liittymän jonoutumisherkkyyteen.
Hatanpään valtatien ja Tampereen valtatien liittymän vaihtoehtotarkastelujen perusteella suositellaan edettävän valtuuston hyväksymän raitiotien hankesuunnitelman mukaisella tasoratkaisulla. Tasoratkaisu on investointikustannuksiltaan yli 10 milj. euroa edullisempi kuin ratkaisut, joissa raitiotie tai eri ajosuunnat on sijoitettu liittymässä eritasoon. Eritasoratkaisuilla ei ole liikenteellisten toimivuustarkastelujen perusteella saavutettavissa merkittäviä liikenteellisiä toimivuushyötyjä.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
-
Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja
Pirkkala-Linnainmaa-raitiotien Hatanpään valtatien ja Tampereen valtatien liittymä toteutetaan tasoratkaisuna. Liittymän ja sen liikennevalo-ohjauksen suunnittelussa otetaan huomioon liittymän ruuhka-aikainen jonoutumisherkkyys. Raitiotieliikenteelle ei anneta risteyksessä vastaavaa liikennevaloetuutta kuin muualla raitiotiereitillä.
Päätös
Pirkkala-Linnainmaa-raitiotien Hatanpään valtatien ja Tampereen valtatien liittymä toteutetaan tasoratkaisuna. Liittymän ja sen liikennevalo-ohjauksen suunnittelussa otetaan huomioon liittymän ruuhka-aikainen jonoutumisherkkyys, jolloin raitiotieliikenteelle ei lähtökohtaisesti anneta risteyksessä vastaavaa liikennevaloetuutta kuin muualla raitiotiereitillä.