Kaupunginhallitus, kokous 4.3.2024

Lataa  Kuuntele 

§ 87 Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitoksen varikon tarveselvitys 

TRE:4445/10.03.06/2021

Aikaisempi käsittely

Perustelut

TKL:lle on asetettu vuoden 2023 sitovaksi tavoitteeksi varikkotoimintojen suunnittelu- ja toteutusratkaisun etenemisen yhteistyössä kaupunkikonsernin eri toimijoiden kanssa päätöksentekovaiheesta toteutusvaiheeseen.

Johtokunta on tavoitteen mukaisesti käsitellyt vuoden 2023 aiemmissa kokouksissaan varikkoa koskevaa tarveselvitystä ja sen täydentämistä painopistealueena varikkoratkaisun toiminnallisuuden ja kustannusten, sekä saavutettavien hyötyjen arviointi TKL:n liiketoiminnan kannalta. Tavoitteena on ollut löytää varikkotoimintoja koskeva ratkaisu, joka mahdollistaa tehokkaan ja kustannuksiltaan kilpailukykyisen liiketoiminnan harjoittamisen huomioiden tilaajan edellyttämä liikenteen luonne ja sen laatuvaatimukset.

Valmistuneessa tarveselvityksessä huomioidaan myös tilaajan näkemys investointien vaikutusten hyväksyttävyydestä osana edellytettyä ns. superbussi-kaluston laatuvaatimusta.

Tarveselvityksen mukaisen ratkaisun rahoituksesta ja hankkeen toteutuksesta tulee päätös tehtäväksi hankesuunnitelmavaiheessa. Hankesuunnitelman käsittelyn mukaisten päätösten arviointiin tulevat vaikuttamaan käynnissä olevan yhtiöittämisselvityksen jälkeiset päätökset TKL:n tulevasta toimintamallista.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

Pirhonen Pekka, Toimitusjohtaja, Pekka.Pirhonen@tampere.fi

Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitoksen johtokunta päättää,

esittää kaupunginhallituksen päätettäväksi Tampereen Kaupunkiliikenne liikelaitoksen läntisen ja itäisen varikon tarveselvityksen hyväksymistä jatkosuunnittelun pohjaksi ja

Samalla johtokunta päättää ehdolla, että kaupunginhallitus hyväksyy edellä olevan päätösehdotuksen 
- että hankesuunnittelun aikana tilaajan kanssa selvitetään vielä erikseen ns. superbussien lämmintilatarpeen määrä ja perusteet
- että muu bussikalusto säilytettään pääosin ulkona ja mahdollisten sadekatosten määrä ja kustannukset arvioidaan,
- että ennen lopullista investointipäätöstä uudistetaan nykyinen toistaiseksi voimassa oleva palvelutuotantosopimus siten, että tehdään tilaajan kanssa volyymiltaan ja kestoltaan riittävän monivuotinen sopimus, jonka puitteissa voidaan huolehtia varikkoinvestointien ja superbussien aiheuttamista lisäkustannuksista,
- että hankkeen suunnittelun aikana seurataan sähköbussien latauskenttäinfran rakentumista kaupunkialueella ja omien latauskenttien ohella pyritään mahdollisimman joustavaan ja taloudelliseen rakenteeseen ja yhteiskäyttöön muiden palvelujen tuottajien kanssa.

Lisäksi johtokunta toteaa käsityksenään, että mikäli TKL:n yhtiöittämishanke etenee nopeassa aikataulussa, lopullisen investointipäätöksen tekee perustettava yhtiö, joka kykenee suhteuttamaan kalusto- ja varikkoinvestointien sekä yhtiöittämisen myötä syntyvät kustannukset tulevien vuosien palvelutuotannon tuottoihin. 

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Toimitusjohtaja Pekka Pirhonen,​ puh. 0400 172 328,​ etunimi. sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Lakiasiainjohtaja Laura Klami, puh. 040 543 2285, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Hallintosäännön 15 §:n mukaan kaupunginhallitus päättää yli 10 000 000 euron arvoisten tilahankkeiden tarveselvityksistä, hankesuunnitelmista, toteutussuunnitelmista, rakennuttamissopimuksista, investointisopimuksista sekä taloudellisista loppuselvityksistä.

Kaupunginhallituksen konsernijaosto on kokouksessaan 20.2.2024 § 13 käsitellyt osaltaan Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitoksen varikon tarveselvitystä. Konsernijaosto päätti merkitä selvityksen tiedoksi ja puoltaa osaltaan sen hyväksymistä jatkosuunnittelun pohjaksi. Konsernijaoston ohjauksessa omistajaohjaus on valmistellut Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitoksen yhtiöittämisselvitystä ja tavoite on sen pohjalta tehdä päätöksiä konsernijaoston kokouksessa 19.3.2024. Mikäli valtuusto päättää yhtiöittää liikelaitoksen, on selvityksen lähtökohtana olleesta varikkoinvestoinnista päättäminen ja parhaaksi katsomansa toteutustavan valitseminen yhtiön päätösvallassa.

Tarveselvityksen liite 2 ja liite 3 ovat salassa pidettäviä laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta 24 §:n 1 mom. 7-kohdan perusteella.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja

Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitoksen läntisen ja itäisen varikon tarveselvitys hyväksytään jatkosuunnittelun pohjaksi.

Päätös

Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitoksen läntisen ja itäisen varikon tarveselvitys hyväksytään jatkosuunnittelun pohjaksi ja lisäksi Rollikkahallin käyttö läntiseksi varikoksi selvitetään ennen lopullista investointipäätöstä.

Kokouskäsittely

Kaupunginhallitus myönsi läsnäolo- ja puheoikeuden toimitusjohtaja Pekka Pirhoselle. Hän oli asiantuntijana läsnä kokouksessa asian käsittelyn aikana ja poistui ennen päätöksentekoa.

Asian esittelijä Juha Yli-Rajala täydensi päätösehdotustaan seuraavasti: "ja lisäksi Rollikkahallin käyttö läntiseksi varikoksi selvitetään ennen lopullista investointipäätöstä."

Puheenjohtaja totesi näin muutetun päätösehdotuksen olevan päätöksenteon pohjana.

Tiedoksi

Tampereen Kaupunkiliikenne liikelaitoksen johtokunta, Pekka Pirhonen, Mika Periviita, Arto Vuojolainen, Virpi Ekholm, Nastasia Pråhl

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai valitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
-virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
-etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)
-varhaiskasvatuslain 57 §:n mukaista huomautusta tai huomion kiinnittämistä (Varhaiskasvatuslaki 63 § 2 mom.)