Perustelut
Tampereen raitiotien Pirkkala-Linnainmaa -allianssi on kehitysvaiheessa. Hankkeen sisältö tarkentuu kehitysvaiheen aikana. Allianssin laatiman toteutussuunnitelman on tavoite valmistua syyskuun 2024 aikana. Tampereen ja Pirkkalan valtuustoissa 24.4.2023 asetettuna tavoitteena on, että valtuustoilla on edellytykset päättää raitiotien rakentamisesta lokakuusta 2024 alkaen. Pirkkala–Linnainmaa-raitiotien Hatanpään valtatien kääntöraiteen vaihtoehtoja käsiteltiin kaupunginhallituksen kehittämiskokouksessa 5.2.2024. Vaihtoehdot esiteltiin myös yhdyskuntalautakunnalle ajankohtaisissa asioissa 16.1.2024.
Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikenteen matkustajamäärät ovat vahvasti kasvaneet. Vuoden 2023 kokonaismatkustajamäärä oli 22 prosenttia suurempi kuin koronaepidemiaa edeltäneen ennätysvuoden 2019 matkustajamäärä. Ratikan matkustajakysyntä, erityisesti Hervannan ratahaaralla, on ylittänyt odotukset. Parhaillaan kevätkaudella 2024 ratikkalinjalla 3 Hervannasta Santalahteen liikennöidään 7,5 minuutista tihennetyllä 6 minuutin vuorovälillä arkisin klo 14–18. Kesäkuussa tulee voimaan linjastomuutos, jossa ratikkalinja 3 Hervannasta päätetään Hatanpään valtatielle Sorin aukion pysäkille ja ratikkalinja 1 TAYS Keskussairaalalta liikennöi Santalahteen ja tammikuusta 2025 alkaen edelleen Lentävänniemeen asti. Tällä linjastomuutoksella tasataan ratikkalinjojen matkustajakuormitusta keskusta-alueella sekä vältetään se, että Hervannan ratahaaran tihennetyllä vuorovälillä jouduttaisiin tarpeettomasti liikennöimään liian pitkälle keskustan ulkopuolelle vähemmän matkustajakysynnän alueelle.
Ratikan tihennetyllä vuorovälillä liian pitkälle liikennöitäessä muodostuu joukkoliikennejärjestelmän talouteen merkittäviä lisäkustannuksia ja lisäksi se kuormittaa katuliittymien toimivuutta ylimääräisillä ratikkavuoroilla tarpeettoman laajalla alueella.
Vaihtoehtoisena ratkaisuna runsaan matkustajakysynnän palvelemiseen tihennetyn vuorovälin rinnalla on raitiovaunujen pidentäminen. Tampereen raitiovaunujen pidentämistä 10 metrillä 47-metrisiksi selvitetään parhaillaan. Pitkiä raitiovaunuja liikennöisi Tampereella aikaisintaan tästä hetkestä 3–4 vuoden kuluttua. Pitkistä vaunuista ei ole tehty päätöksiä.
Tampereen raitiotiejärjestelmän eri ratahaarojen toisistaan poikkeava matkustajakysyntä on hyvin todennäköinen tulevaisuuden skenaario. Ratahaarojen toisistaan poikkeava vuorotiheys edellyttää, että Tampereen keskustassa säilyisi raitiovaunujen kääntymismahdollisuus, joka ei haittaa linjaraiteiden liikennettä.
Raitiotien kääntöraide, kolmas raide linjaraiteiden rinnalla, keskusta-alueella on varaus, joka antaa raitiotiejärjestelmään vapausasteita tulevaisuuden liikennetilanteisiin vastaamiseen. Kääntöraide mahdollistaa raitiotieliikenteen tihennetyn vuorovälin tarvittavalla ratahaaralla niin, että tihennettyä liikennettä ei ole tarve ajaa keskustan yli vastakkaiselle ratahaaralle, missä sille ei ole vastaavaa tarvetta.
Raitiotien kääntöraiteen sijaitessa lähellä Sorin aukion raitiovaunupysäkkiä, palvelisi kääntöraiteen tuoma raitiovaunujen kääntymis- ja väliaikainen pysäköintimahdollisuus myös lisäliikennettä, jota voitaisiin tarjota mm. Ratinan Stadionin ja Keskusareenan tapahtumien päättyessä.
Ratikan Pirkkala–Linnainmaa-allianssi on tarkastellut kääntöraidetta, kolmatta raidetta linjaraiteiden rinnalle useisiin Hatanpään valtatien kohteisiin.
Kääntöraide Hatanpään valtatielle Sorin aukion pysäkin kohdalle toteutettaessa haittaisi merkittävästi muun ajoneuvoliikenteen toimivuutta vähentämällä ajokaistoja tai muuttamalla ajolinjoja merkittävästi nykyistä huonommaksi. Kääntöraiteen toteuttaminen Sorin aukion pysäkin kohdalle vaikuttaisi myös rakentamisen aikana merkittävästi jo liikennöitävän rataosan toimintaan. Sorin aukion pysäkin kohdalle suunnitellut kääntöraidevaihtoehdot esitetään hylättäväksi.
Kääntöraide Hatanpään valtatiellä Vuolteenkadun liittymän eteläpuolella linja-autoasemarakennuksen kohdalla poistaisi oikealle kääntyvien kaistan Hatanpään valtatieltä etelästä Vuolteenkadulle itään. Tämä ei ole liikenneverkon toimivuuden kannalta toivottavaa. Kääntöraiteen rakentaminen linja-autoaseman kohdalle vaikuttaisi myös jo valmiin radan liikennöintiin. Linja-autoasemarakennuksen kohdalle suunniteltu kääntöraidevaihtoehto esitetään hylättäväksi.
Kääntöraide Hatanpään valtatiellä Tampereen valtatien liittymän pohjoispuolella kiinteistöjen Hatanpään valtatie 9, 18 ja 20 kohdalla ei merkittävästi muuta jo liikennöitävää raitiotierataa eikä vaikuta läheisen Tampereen valtatien liittymän toimivuuteen. Tällä sijainnilla ei muodostu raitiovaunuille ylimääräistä ajoa ja ylimääräistä katuliittymien ylittämistä. Lisäksi kääntöraide sijaitsisi lähellä Sorin aukion pysäkkiä, joten kääntöraidetta voitaisiin hyödyntää myös Ratinan stadionin ja Keskusareenan tapahtumien lisäliikenteen tarjoamiseen. Ratkaisun lisäkustannus on 3,1 milj. euroa valtuuston hyväksymään Pirkkala–Linnainmaa-raitiotien hankesuunnitelmaan.
Kääntöraidetta on tarkasteltu myös Tampereen valtatien liittymän eteläpuolelle mm. Hatanpään valtatien 34 kohdalle ja Sarankulmankadulle. Näissä vaihtoehdoissa Sorin aukion pysäkiltä kääntöraiteelle tulisi ylimääräistä ajoa vaihtoehdosta riippuen 800 m tai 2,5 km. Ajomatkasta aiheutuisi vuositasolla merkittäviä lisäkustannuksia joukkoliikennejärjestelmälle. Tampereen valtatien liittymän eteläpuoleiselle kääntöraiteelle liikennöivästä lisäliikenteestä aiheutuisi myös ylimääräistä kuormitusta useamman katuliittymän liikenteelliseen toimivuuteen. Tampereen valtatien liittymän eteläpuoleiset kääntöraideratkaisut esitetään hylättäväksi.
Joukkoliikenneviranomainen Nysse suosittelee, että kääntöraide otetaan mukaan Pirkkala–Linnainmaa-raitiotien hankesisältöön. Nyssen ja kaupunkiympäristön palvelualueen yhteinen suositus on, että kääntöraide suunnitellaan Hatanpään valtatielle välittömästi Tampereen valtatien liittymän pohjoispuolelle.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
-
Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja
Pirkkala–Linnainmaa -raitiotieallianssin kehitysvaiheen suunnittelun hankekokonaisuuteen lisätään kääntöraide Hatanpään valtatielle, Tampereen valtatien liittymän pohjoispuolelle, kiinteistöjen Hatanpään valtatie 9, 18 ja 20 kohdalle. Kääntöraiteen alustava kustannusarvio on 3,1 milj. euroa.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.