Valmistelija
Karppinen Elina, Asemakaavapäällikkö, Elina.Karppinen@tampere.fi
Perustelut
Kaupunkiympäristön palvelualue on valmistellut 15.11.2018 päivätyn ja 11.1.2021 sekä 11.10.2021 tarkistetun asemakaavan ja asemakaavamuutoksen nro 8663. Asian hyväksyminen kuuluu kaupunginvaltuuston toimivaltaan.
Lisätietoja osoitteessa: https://www.tampere.fi/cgi-bin/kaava/kaavadoc?8663
Diaarinumero: TRE: 5229/10.02.01/2016
Kaavan laatija: Tampereen kaupunki, kaupunkiympäristön suunnittelu, asemakaavoitus projektiarkkitehti Iina Laakkonen ja kaavoitusarkkitehti Hanna Ohtola
Yhdyskuntalautakunta päätti 9.3.2021 (§ 79) asemakaavaehdotuksen nähtäville hyväksymisestä. Yhdyskuntalautakunta päätti myös, että asemakaavamääräyksiä tarkistetaan ennen asemakaavaehdotuksen nähtäville asettamista maanalaisen pysäköintilaitoksen rakentamisen ja kiinteistönmuodostuksen osalta, että voidaan varmistua pysäköintipaikkojen riittävyydestä myös asemakaavan vaiheittaisessa toteuttamisessa. Lisättävä asemakaavamääräys tontille 801-10 ma-LPA-1: Pysäköintiin ja huoltoon varattu maanalaisen rakentamisen alue. Alueelle saa rakentaa maanalaisia pysäköintilaitoksia ja kulkuyhteyksiä sekä muita yläpuolisen alueen käyttöön liittyviä maanalaisia tiloja.
Asemakaavaehdotus siihen liittyvine aineistoineen oli nähtävillä 11.3.–12.4.2021. Kaavaehdotuksesta saatiin 12 muistutusta ja 5 lausuntoa. Muistutuksiin ja lausuntoihin on laadittu erilliset vastineet, jotka ovat liitteenä.
Muistutuksen jättivät Vilppulan veneilijät ry, Höyrylaiva Näsijärvi II ry, Suomen Höyrypursiseura ry sekä yksityishenkilöitä. Muistutuksissa kiinnitettiin huomiota mm. Särkänsiltaan ja sen sijaintiin, sataman ja höyrylaivaliikenteen kulttuurihistorialliseen arvoon, satamatoimintoihin, liikenteeseen sekä viheralueisiin. Useissa muistutuksissa vastustettiin Särkänsillan sijoittamista kaavaehdotuksessa osoitettuun sijaintiin, mutta myös siltaa ja sen sijaintia puoltavia näkemyksiä esitettiin. Muistutusten johdosta asemakaavan yleismääräyksiin lisättiin määräys kulttuurihistoriallisesti arvokkaan höyry- ja matkustajalaivaliikenteen toimintaedellytysten turvaamisesta.
Museovirasto totesi, ettei anna erillistä lausuntoa, vaan Museoviraston kommentti vedenalaiseen perintöön liittyen liitettiin Pirkanmaan museon lausuntoon.
Pirkanmaan maakuntamuseo totesi kaavan suojelumerkintöjen kehittyneen myönteisesti ja että tunnetut vedenalaiset muinaisjäännökset on merkitty sopivalla tavalla. Lausunnon perusteella kaavan vesialueelle lisättiin määräys vedenalaisinventoinnin tarpeen arvioimisesta.
Pirkanmaan liitto totesi, että asemakaavamuutoksessa on taidokkaasti sovitettu yhteen alueen toimintojen uudistamiseen sekä tunnistettuihin arvoihin liittyviä erilaisia tavoitteita ja haasteita. Pirkanmaan liitto pitää ansiokkaana kaavasuunnittelun lähtökohtana, että työssä on pyritty myös edistämään toiminnallisesti tärkeän alueen saavutettavuutta ja tiiviimpää kytkeytymistä Tampereen läntiseen keskustarakenteeseen. Lausunnon perusteella on kaavaselostusta täydennetty.
Väylävirasto totesi, että Tampere-Lielahti -radan 3. raiteen jatkosuunnittelu ja toteuttaminen edellyttää aikanaan asemakaavamuutosta, jossa lisäraiteen aluevaraus osoitetaan rautatiealueena asemakaavaan. Väyläviraston näkemyksen mukaan vesiliikenteen toimintaedellytyksiä on huomioitu kaavaehdotuksessa mm. Särkänniemen alueelta laaditun vesiliikenneselvityksen perusteella. Vesiliikenneselvityksen pohjalta on hyvä jatkaa alueen kehittämissuunnitelmien laadintaa. Väylävirasto pitää turvallisuuden kannalta hyvänä ratkaisuna, että kaavaluonnoksessa esitetty satama-alueen ylittävä köysirata on poistettu kaavaehdotuksesta. Pajasaareen suunniteltu Hiilipajan kevyen liikenteen silta on myös poistettu kaavaehdotuksesta. Väylävirastolla ei ole muuta huomautettavaa kaavahankkeesta.
Pirkanmaan ELY-keskuksen lausunnossa otettiin kantaa rakennettuun kulttuuriympäristöön, pysäköintiin, meluun, luontoasioihin, maaperään ja tulvariskien hallintaan. Kulttuuriympäristön osalta ELY-keskuksella ei ollut kaavasta huomautettavaa. Pysäköinnin osalta ELY-keskus esitti täydennyksiä asemakaavaselostukseen sekä tutkittavaksi asemakaava-alueen ulkopuolelle liityntäpysäköintiä. Melun osalta ELY-keskus muistutti, että kaavassa tulee huomioida valtioneuvoston meluohjearvojen ja yleisten meluohjeiden huomioiminen melunsuojauksessa. Luontoasiat liittyivät trikootehtaan ympäristön lepakkoalueeseen ja sen merkintöihin kaavassa. Maaperän osalta ELY-keskus huomautti, että kaava-alueella toteutettavien rakennustöiden yhteydessä on syytä varmistaa maaperän pilaantumattomuus kaikkien tonttien osalta. Tulvariskien hallinnan osalta ELY-keskus esitti, että kaavamääräyksiin on syytä kirjata alimmat rakentamiskorkeudet sekä tulvariskien hallinta.
ELY-keskuksen lausunnon johdosta täydennettiin asemakaavaselostusta ja sen vaikutustenarviointia sekä kaavan asumista palvelevalle yhteiskäyttöiselle korttelialueelle (AH-7) osoitettiin istutettavaksi lehtipuita lepakkoalueen tulevaisuuden turvaamiseksi (i-7).
Viranomaisneuvottelu
Ehdotusvaiheen viranomaisneuvottelu (MRL § 66) oli 8.9.2021. Neuvottelussa käytiin läpi asemakaavaehdotuksesta saatu palaute ja sen huomioon ottaminen. Melun osalta ELY-keskus on eri linjoilla Tampereen kaupungin kanssa. ELY-keskuksen mukaan Tampereen kaupungin melulinjaus ei ohita valtakunnallisia melun ohjearvoja. Viranomaisilla ei ollut muuta huomautettavaa tavasta, jolla palaute oli huomioitu.
Kaava-aineistoon tehdyt muutokset ehdotuksen nähtävilläolon jälkeen
Yhdyskuntalautakunnan § 79 päätöksen mukaisesti asemakaavamääräyksiä tarkistettiin maanalaisen pysäköintilaitoksen rakentamisen ja kiinteistönmuodostuksen osalta siten, että voidaan varmistua pysäköintipaikkojen riittävyydestä myös asemakaavan vaiheittaisessa toteuttamisessa. Tontille nro 801-10 lisättiin määräys ma-LPA-1 (Pysäköintiin ja huoltoon varattu maanalaisen rakentamisen alue. Alueelle saa rakentaa maanalaisia pysäköintilaitoksia ja kulkuyhteyksiä sekä muita yläpuolisen alueen käyttöön liittyviä maanalaisia tiloja.) Lisäksi tontille 801-10 osoitettiin maanalaista rakennusoikeutta 11 000 kem2 ja merkintä rs-11 (Korttelialueella ei tonttien välisille rajoille tarvitse maanalaisiin tiloihin rakentaa rajaseinää.)
Muistutusten johdosta asemakaavan yleismääräyksiin lisättiin seuraava määräys: Satama-alueella tulee kiinnittää erityistä huomiota kulttuurihistoriallisesti arvokkaan höyry- ja matkustajalaivaliikenteen toimintaedellytysten turvaamiseen.
Maakuntamuseon lausunnon johdosta asemakaavan yleismääräyksiin lisättiin seuraava määräys: Ennen alueella tehtäviä vesirakennustöitä on oltava yhteydessä museoviranomaiseen vedenalaisinventoinnin tarpeen arvioimiseksi.
Pirkanmaan liiton lausunnon johdosta täydennettiin asemakaavaselostusta ja sen vaikutustenarviointia.
ELY-keskuksen lausunnon johdosta täydennettiin asemakaavaselostusta ja sen vaikutustenarviointia sekä kaavan asumista palvelevalle yhteiskäyttöiselle korttelialueelle (AH-7) osoitettiin istutettavaksi lehtipuita lepakkoalueen tulevaisuuden turvaamiseksi (i-7).
Lisäksi asemakaavaan tehtiin pieniä tarkistuksia, mm. täsmennettiin pysäköintilaitosten rakennusoikeuksia ja kaava-alueen nimistöä täydennettiin kadunnimitoimikunnan esityksen mukaisesti. Kaavaehdotukseen tehdyt muutokset ovat luonteeltaan teknisiä tarkennuksia eivätkä ne edellytä kaavaehdotuksen asettamista uudelleen nähtäville.
Henkilötietoja sisältävän oheismateriaalin verkkojulkisuutta on rajoitettu.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
Nurminen Mikko, Johtaja, Mikko.Nurminen@tampere.fi
Asemakaavaehdotus nro 8663 (päivätty 15.11.2018, tarkistettu 11.1.2021 ja 11.10.2021) hyväksytään ja esitetään kaupunginhallituksen ja edelleen valtuuston hyväksyttäväksi edellyttäen, että kaavan toteuttamiseen liittyvät sopimukset on hyväksytty.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.
Eskelisen esteellisyys päättyi ja hän palasi kokoukseen.
Eriävä mielipide
Tiina Leppänen-Kaarsalo, Jouni Sirén
Kokouskäsittely
Jouni Sirén ehdotti, että asia palautetaan uudelleen valmisteluun seuraavasti evästettynä:
"Asemakaavan nro 8663 yleismääräysten kohtiin ”Kortteli 933” ja ”Onkiniemen trikootehtaan ympäristö” tehdään seuraavaa lisäys: ”Rakennusten julkisivumateriaalina tulee käyttää rappausta tai tiiltä. Elementtisaumat eivät saa olla näkyvissä.” Perustelu: Kuten asemakaavan selostuksessa todetaan, Onkiniemen vanha trikootehdas, on rakennustaiteellisesti ja kulttuurihistoriallisesti arvokas sekä kaupunkikuvan säilymisen kannalta tärkeä rakennus. Kaupunkikuvan kannalta on tärkeää, että myös sen ympäristön rakennukset ovat tasokkaita. Samansisältöinen asemakaavamääräys on myös mm. Tesomajärven Raiskionkatu 7:n asemakaavassa (nro 8733)."
Tiina Leppänen-Kaarsalo kannatti Sirénin ehdotusta.
Koska oli tehty kannatettu palautusehdotus, jota ei voitu yksimielisesti hyväksyä, asiasta oli äänestettävä.
Puheenjohtajan äänestysesitys: Asian käsittelyn jatkaminen = JAA, palautusehdotuksen hyväksyminen = EI
Äänestysesitys hyväksyttiin.
Äänestyksen tulos: Asian käsittelyn jatkaminen hyväksyttiin äänin 9 – 4.
Asian käsittelyä jatkettiin.
Petri Rajala poistui kokouksesta asian käsittelyn ja päätöksenteon jälkeen.