Valmistelija
Karppinen Elina, Asemakaavapäällikkö, Elina.Karppinen@tampere.fi
Perustelut
Kaupunkiympäristön palvelualue on valmistellut 25.5.2020 päivätyn, 31.5.2021 ja 24.1.2022 tarkistetun asemakaavan ja asemakaavamuutoksen nro 8724. Asian hyväksyminen kuuluu kaupunginvaltuuston toimivaltaan.
Lisätietoja osoitteessa: https://www.tampere.fi/cgi-bin/kaava/kaavadoc?8724
Diaarinumero: TRE: 1450/10.02.01/2018
Asemakaavaehdotus oli nähtävillä 5.8. – 6.9.2021. Siitä saatiin yhdeksän muistutusta sekä Pirkanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen (ELY-keskus) lausunto. Muistutuksen jättivät Kaupunginosayhdistys Tampereen Vehmainen Seura ry sekä seitsemän yksityishenkilöä. Muistutuksiin ja lausuntoihin on laadittu erilliset vastineet, jotka ovat liitteenä.
Lausunnossaan Pirkanmaan ELY-keskus katsoi, että melutarkasteluissa alue tulisi tulkita uudeksi asuinalueeksi ja että suunnittelussa tulisi pyrkiä ratkaisuun, jossa asunnot avautuvat myös ns. hiljaisen julkisivun puolelle. Muistutuksen perusteella viitesuunnitelmaa tarkistettiin niin, että kaikki yli 65 dB meluvyöhykkeellä sijaitsevat asunnot avautuvat myös hiljaiselle puolelle.
Kaupunginosayhdistys Tampereen Vehmainen Seura ry muistutti mm. pysäköintiä, liikenneturvallisuutta, asukkaiden kokemaa heijastusmelua, alueen hulevesiä, asuntojakaumaa, selvityksiä, suunnittelua ja Tampereen hiilineutraalisuussuunnitelmia koskevista seikoista. Seuran hallitus esittää, että kaava palautetaan valmisteluun ja alueelle laaditaan uudet laajemmat suunnitelmat ja arvioinnit. Muistutuksen perusteella kaavaan on tehty useita tarkistuksia. Kaavaratkaisua, sen kehittymistä kaavasta saadun palautteen myötä, sekä ratkaisun perusteena olevia selvityksiä on pyritty avaamaan mahdollisimman tarkoin.
Yksityishenkilöiden muistutuksissa mm. kysytään katujärjestelyistä, esitetään huoli palvelutason, pakettilähetysten, Kaukajärven vedenlaadun ja alueen liikenneturvallisuuden heikentymisestä, varjostuksesta, melun lisääntymisestä ja heijastumisesta, sekä vaaditaan kaavan ja selvitysten laajempaa uudelleen valmistelua. Muistutuksissa todetaan, että rakennus on liian suuri ja että kerrostalo heikentää alueen imagoa. Muistutuksissa esitetään myös, että luonnosvaiheessa lähetettyä palautetta ei ole huomioitu ja että aluetta on kaavamateriaalissa kuvailtu väärin. Muistutusten perusteella kaavaan on tehty useita tarkistuksia ja vastineessa on pyritty avaamaan kaavaehdotuksen perusteluja mahdollisimman tarkoin.
Yhdyskuntalautakunta antoi kokouksessaan 29.6.2021 seuraavan ponnen: Lautakunta edellyttää, että 1) hulevesijärjestelmää kehitetään Vehmaisten-Kaukajärven alueella siten, että Kaukajärven kuormitus vähenee, 2) kaavan toteuttamisen yhteydessä parannetaan Kaukaniemenkadun liikenneturvallisuutta ja 3) pysäköintijärjestelyt ja -määrä tarkennetaan vastaamaan liiketilan ja -toiminnan tarpeita huomioiden liikekeskuksen tontti sekä Kaukaniemenkadun eteläpuoleinen alue liikekeskuksen kohdalla. Pysäköinnin lisääminen ei saa vähentää viheralueeksi tai virkistyskäyttöön suunniteltujen alueiden määrää.
Ponnessa esitettyihin asioihin on vastattu ehdotuksen tarkistusvaiheessa ja esitetty toimenpiteitä:
1) Kaava-alueella hulevesimääräyksien mukaiset rakenteet parantavat nykyistä tilannetta, koska tontille rakennetaan viivytys ja imeytysallas. Kaavaehdotuksen tarkistusvaiheessa hulevesimääräyksiä vielä lisättiin pysäköintitontin ja viherkattojen osalta. Kaupungin hulevesiasiantuntijat ovat selvittäneet laajemman alueen hulevesijärjestelmän toimenpidetarpeita ja vastaavat myös Kaukajärven ja Pitkäjärven hulevesistä ja yhteistyöstä jätettyyn valtuustoaloitteeseen (viheralueet ja hulevedet -yksikön vastaus 19.1.2022). Vastauksessa todetaan mm. seuraavaa: Kaukajärven vedenlaatua on tarkkailtu 30 vuotta, eikä siinä ole havaittu erityistä heikentymistä. Mm. typpi- ja happipitoisuudet, sekä hygieeninen laatu ovat erinomaisia. Aloitteessa mainitusta kalaston tilanteesta on tilattu selvitys. Petokalakannan vahvistamista tuetaan korvaamalla Haiharanpuistossa olevat putkiyhteydet silloilla. Hulevesien hallintaa kehitetään parhaillaan Hankkion kohdalla, Kaukajärveen laskevaan uomaan rakennetaan viivytysratkaisu, rumpu uusitaan ja eroosiosuojausta parannetaan. Levonmäen alueelle tehdään kunnossapitotöitä luontoarvot huomioiden, näin pyritään vähentämään Kaukajärveen laskevan ojan eroosiota. Kaukaniemen alueen hulevesirakenteen viivytyskapasiteettia kasvatetaan, toteutus on kevään 2022 aikana. Tampereen alueella sijaitsevat hulevesien purkukohdat on kartoitettu ja mahdollisuuksia hulevesien käsittelyyn ennen niiden päätymistä Kaukajärveen tutkitaan. Keskustelu aloitetaan Kangasalan kaupungin kanssa ja samassa yhteydessä kuullaan sidosryhmiä. Lisäksi voidaan todeta, että muita paikallisia hulevesitoimia edistetään myös jatkossa asemakaavojen yhteydessä.
2) Kaavan toteuttamisen yhteydessä Kaukajärvenkadun liikenneturvallisuutta parannetaan rakentamalla uusi jalkakäytävä, sekä liiketilojen yksisuuntaisliittymät. Jalkakäytävän vaatima lisätila on rajattu kaavoitettavalta tontilta. Asumisen ja liiketilojen pysäköinnit ja liittymät on erotettu toisistaan. Alueella on mitattu liikennenopeuksia, käytännössä Kaukaniemenkadulla ajetaan nopeusrajoituksen 30 km/h mukaan. Läpiajoliikenne Kaukaniemenkadun asuinalueen kautta on laskennoissa todettu vähäiseksi. Kaukaniemenkatu liikekeskuksesta eteenpäin on toteutettu laadukkaasti, kadun kapea profiili ohjaa matalampiin nopeuksiin. Kaukaniemenkadulle on laadittu alueen liikennemäärät, -nopeudet, kadun rakenteet, alueen toiminnot ja onnettomuudet huomioiva turvallisuustilanteen pisteytys vuonna 2020, eikä siinä ole todettu onnettomuuksia, kohonnutta onnettomuusriskiä tai toimenpidetarpeita. Liikenneturvallisuuden toimenpiteissä noudatetaan aiemmin hyväksyttyjä linjauksia, jotta toimenpiteet ovat ennakoitavia ja tasapuolisia eri alueiden kesken.
3) Pysäköintijärjestely ja -määrä on yhdyskuntalautakunnan 29.1.2019 hyväksymän pysäköintipolitiikan mukainen. Liiketiloille on varattu 13 pysäköintipaikkaa, kun vaatimus tehokkaalla joukkoliikennevyöhykkeellä on 11 paikkaa. Pysäköinnin kestoa liiketilojen pihalla rajoitetaan, jotta paikat ovat aidosti liiketilojen käytössä. Kaukaniemen puiston käyttäjiä varten on jo toteutettu hoito- ja käyttösuunnitelman mukainen pysäköintialue matonpesupaikan yhteyteen. Kaukaniemen puiston asemakaavaa laadittaessa Kaukaniemenkadun eteläpuolelle merkityn ohjeellisen pysäköintialuevarauksen tavoite oli palvella nimenomaan puiston käyttöä. Sen toteuttamista on arvioitu viheralueet ja hulevedet-yksikössä, mutta toiselle pysäköintialueelle ei ole havaittu tarvetta.
Kaava-aineistoon tehdyt tarkistukset ehdotuksen nähtävilläolon jälkeen:
Muistutusten perusteella tarkistetussa kaavaehdotuksessa liiketilan vähimmäismäärää on edelleen nostettu + 80 k-m2 ja tilojen järjestelystä esitetään alustava suunnitelma niin, että se mahdollistaa vähintään kolme liiketilaa. Liiketilojen paikkaa merkitsevä er-7-määräys on laajennettu viitesuunnitelman mukaiseksi.
Tarkistettuun kaavaehdotukseen on lisätty yleismääräys piharakennusten katon toteuttamisesta viherkattona. Hulevesien käsittelymääräys hule-43-(1) on lisätty myös pysäköinti- (LPA-) tontille.
Maanalaisen pysäköintirakenteen merkintää LPA-tontilla on selvennetty. Pysäköintitilojen rakennusoikeutta koskeva yleismääräys on poistettu ja korvattu maanalaisen rakenteen sekä ajoluiskan katoksen vaatimalla rakennusoikeudella 1180 k-m2. Autohallin ajoluiskan katokselle on merkitty rakennusala viitesuunnitelman mukaan. Melua koskeva yleismääräys on päivitetty.
Viitesuunnitelmaa on tarkistettu niin, että kaikki yli 65 dB melun kohdalla olevat asunnot avautuvat myös rakennuksen hiljaiselle puolelle. Kaavaselostus/-kuvaus, yritysvaikutusten arviointilomake, seurantalomake ja havainnekuva on päivitetty. Kaikkiin muistutuksissa esitettyihin asioihin on pyritty vastaamaan mahdollisimman huolellisesti vastineraportissa, jossa on käyty läpi myös kaavamääräysten perusteita, jo aiemmin alueella tehtyjä selvityksiä ja suunnitelmia, sekä niiden tuottamaa, kaavasuunnittelun lähtökohtana olevaa tietoa. Vehmaisten alueella on tehty viime vuosina useita liikennettä, melua sekä hulevesiratkaisuja koskevia selvityksiä ja suunnitelmia.
Asemakaavan hyväksyy kaupunginvaltuusto. Kaavaa voidaan lähteä toteuttamaan heti sen saatua lainvoiman.
Henkilötietoja sisältävän liitteen/oheismateriaalin verkkojulkisuutta on rajoitettu.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.
Lisäksi hyväksyttiin toivomusponsi: Kaupunki tutkii mahdollisuuden järjestää lisäpysäköintipaikkoja lähialueelta ja varmistaa rakennuslupavaiheessa liiketilojen syntymisen vähintään kaavan mukaisena.
Kokouskäsittely
Milla Hilli-Lukkarinen oli paikalla asiantuntijana ja poistui kokouksesta ennen päätöksentekoa.
Ari Vandell ja Kari Kankaala poistuivat kokouksesta asian käsittelyn aikana.
Jouni Sirén ehdotti, että asia palautetaan uudelleen valmisteltavaksi seuraavasti evästettynä: "Lautakunta esittää, että asemakaava palautetaan valmisteluun, jotta liiketiloihin varattavaa neliömäärää voidaan lisätä vastaamaan paremmin alueen kasvavaa palvelutarvetta.
Tiina Leppänen-Kaarsalo kannatti ehdotusta.
Koska oli tehty kannatettu palautusehdotus, jota ei voitu yksimielisesti hyväksyä, asiasta oli äänestettävä.
Puheenjohtajan äänestysesitys: Asian käsittelyn jatkaminen = JAA, Asian palauttaminen uudelleen valmisteluun = EI
Äänestysesitys hyväksyttiin. Äänestyksen tulos: Asian käsittelyä jatkettiin äänin 10 – 3.
Asian käsittelyä jatkettiin.
Antti Ivanoff teki seuraavan toivomusponsiehdotuksen: "Kaupunki tutkii mahdollisuuden järjestää lisäpysäköintipaikkoja lähialueelta ja varmistaa rakennuslupavaiheessa liiketilojen syntymisen vähintään kaavan mukaisena."
Joakim Vigelius kannatti ehdotusta.
Koska oli tehty kannatettu toivomusponsiehdotus, jota ei voitu yksimielisesti hyväksyä, asiasta oli äänestettävä.
Puheenjohtajan äänestysesitys: Esittelijän päätösehdotus = JAA, Toivomusponnen hyväksyminen = EI
Äänestysesitys hyväksyttiin. Äänestyksen tulos: Toivomusponsi hyväksyttiin äänin 4 – 8, 1 tyhjä.