Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta, kokous 27.3.2024

Lataa  Kuuntele 

§ 37 Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan vuosisuunnitelmaraportti tammi–joulukuu 2023 (yhteistoiminta-alueen asia) 

TRE:3317/02.02.01/2023

Valmistelija

  • Savisaari Lauri, Johtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Controller Vesa-Matti Kangas, puh. 050 566 4477 ja strategiacontroller Monika Sola, puh. 040 801 6011, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Kalle Kaunisto, puh. 040 485 1059, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Lautakunnan vuosisuunnitelma on osa kaupungin strategista johtamisjärjestelmää. Vuosisuunnitelmalla tarkennetaan ja toimeenpannaan palvelusuunnitelmaa sekä vuosittaista talousarviota. Vuosisuunnitelman seurantaraportissa raportoidaan lautakunnan alaiseen toimintaan liittyvät keskeiset toimenpiteet, talouden toteumat ja riskienhallinnan tilanne kolmesti vuodessa huhti-, elo- ja joulukuun tilanteista. Sivistys- ja kulttuurilautakunta jaettiin hallintosäännön muutoksella kahdeksi lautakunnaksi keväällä 2023 (kaupunginvaltuusto 24.4.2023 § 50). Uudet lautakunnat ovat Kasvatus- ja opetuslautakunta sekä Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta. Hallintosäännön muutokset tulivat voimaan 1.6.2023. Hallintosäännön muutoksen myötä kaupunginvaltuusto päätti 12.6.2023 (§ 94) lautakuntien talousarvion sitovista eristä ja toiminnan tavoitteiden vastuutuksista. Vuosisuunnitelmaraportti tammi–huhtikuulta 2023 koski vielä sivistys- ja kulttuurilautakunnan toimintaa ja se käsiteltiin molempien uusien lautakuntien kesäkuun kokouksissa. Jatkossa kaupunginvaltuustolle ja lautakunnille raportoidaan toiminnasta ja taloudesta uuden lautakuntarakenteen mukaisesti.

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnalle raportoidaan toiminnan osalta toimenpidekokonaisuuksien toteumista sekä toimenpiteisiin liittyvistä keskeisistä onnistumista ja poikkeamista. Toimenpidekokonaisuudet ovat osa Kasvatus- ja opetuslautakunnan ja Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan yhteistä palvelusuunnitelmaa 2022–2025, jolloin niiden etenemisestä raportoidaan molemmille lautakunnille yhteneväisesti. Keskeiset onnistumiset ja poikkeamat raportoidaan lautakuntakohtaisesti.

Lautakunnan seurantaraportissa on kuvattu toimenpidekokonaisuuksien, yhteensä 25, edistyminen vuoden 2023 aikana. Lautakunnan toimenpidekokonaisuuksien toteumatilanne parani elokuun 2023 tilanteeseen verrattuna. Elokuussa toimenpidekokonaisuuksista arvioitiin toteutuvan 10, mutta vuoden lopussa vastaava luku oli 15. Osittain toteutui 9 ja ainoastaan 1 toimenpidekokonaisuus jäi toteutumatta.  

Toteutumatta jäi työn sujuvoittamisen toimenpidekokonaisuus. Digione -toiminnanohjausjärjestelmän kehittäminen ja käyttöönotto sekä kulttuurin ryhmäilmoittautumisjärjestelmien yhtenäistäminen eivät edenneet suunnitellusti eikä eVakan käyttöönoton vaikutusta tuottavuuteen pystytty arvioimaan. Sen sijaan toimenpidekokonaisuuksista laadukas ja kiireetön kohtaaminen, viestintä, ekososiaalisen sivistyksen edistäminen, kestävyyttä kumppanuuksilla, järjestöjen ja yhteisöjen tuen kehittäminen sekä alueellisen yhdenvertaisuuden edistämisen osalta kaikki asetetut toimenpiteet toteutuivat. Poikkeamia ja onnistumisia on avattu tarkemmin asian liitteenä olevassa seurantaraportissa. 

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan toimintakate toteutui 1,7 milj. euroa muutettua talousarviota parempana. Erikseen sitovan Tampere Junior kehitysohjelman toimintakate oli 0,2 milj. euroa budjetoitua parempi.

Toimintatuotot toteutuivat 3,3 milj. euroa budjetoitua suurempina. Maksu- ja myyntituottojen ylitys aiheutui erityisesti historiallisten museoiden hyvästä yleisömenestyksestä. Myös liikuntapalvelujen maksutuotot ja Sara Hildénin taidemuseon myynti- ja maksutuotot toteutuivat selvästi budjetoitua parempina. Lisäksi tuet ja avustukset ylittyivät työterveyshuollon korvauksista ja saaduista projektirahoituksista johtuen.

Toimintakulut ylittyivät 1,6 milj. euroa. Suurimmat ylitykset olivat historiallisten museoiden palvelujen ostoissa ja aineet, tarvikkeet ja tavarat tiliryhmässä, joihin vaikutti palvelutuotannon volyymin ja asiakasmäärien kasvu. 

Nettoinvestointien toteuma oli 9,2 milj. euroa. Investoinnit toteutuivat 4,0 milj. euroa muutettua talousarviota pienempinä, mikä johtui hankkeiden viivästymisestä. Liikuntapalvelujen rakennushankkeet viivästyivät mm. Vuoreksen reittien rakentamisen, Kaupin urheilupuiston kehittämisen sekä Ahvenisjärven ja Lielahden tekojäiden osalta. Myös kulttuuripalveluissa remonttien viivästymiset aiheuttivat investointien siirtymistä seuraavalle vuodelle.

Vuosisuunnitelmaraportti tammi–joulukuu 2023 on tämän asian liitteenä.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Savisaari Lauri, Johtaja

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan vuosisuunnitelmaraportti tammi–joulukuu 2023 hyväksytään.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Ylöjärven edustaja Henrik Pajunen poistui kokouksesta päätöksenteon jälkeen yhteistoiminta-alueen asioiden tultua käsitellyiksi.

Tiedoksi

Lauri Savisaari, Niina Salmenkangas, Jukka Etu-Seppälä, Jukka Männikkö, Heini Ruski, Erja Viitala, Monika Sola, Leena Viitasaari, Jaana Hartman, Päivi Lehtinen, Vesa-Matti Kangas

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Kuntien yhteisen toimielimen päätökseen saa oikaisuvaatimuksen tehdä myös sopimukseen osallinen kunta ja sen jäsen.

Oikaisuviranomainen

Oikaisua haetaan päätösotteessa mainitulta muutoksenhakuviranomaiselta.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki
Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B, PL 487
33101 Tampere

Oikaisun voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla kirjaamo@tampere.fi

Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimus

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimus perusteineen.

Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.