Perustelut
Lautakunnan vuosisuunnitelma on osa kaupungin strategista johtamisjärjestelmää. Vuosisuunnitelmalla tarkennetaan ja toimeenpannaan palvelusuunnitelmaa sekä vuosittaista talousarviota. Vuosisuunnitelmasta raportoidaan lautakunnan alaiseen toimintaan liittyvät keskeiset toimenpiteet, talouden toteumat ja riskienhallinnan tilanne kolmesti vuodessa huhti-, elo- ja joulukuun tilanteista.
Sivistys- ja kulttuurilautakunnan toimenpidekokonaisuudet toteutuivat vuoden loppuun mennessä pääosin onnistuneesti ja suunnitellusti. Kokonaan toteutui 18 toimenpidekokonaisuutta ja osittain toteutui 6 toimenpidekokonaisuutta. Toimenpidekokonaisuudet sisälsivät yksittäisiä toimenpiteitä yhteensä 93 kappaletta, joista 74 toteutui, 17 toteutui osittain ja 2 ei toteutunut. Toimenpiteet toteutuivat suunnitellusti erityisesti Yhdenvertaisten yksilöiden, Tekevien yhteisöjen, Asiakaskokemuksen parantamisen ja Työntekijäkokemuksen vahvistamisen painopisteissä. Toimenpiteitä toteutui puolestaan osittain erityisesti Sosiaalisen turvallisuuden, Prosessien digitaalisen kehittämisen, Kestävän liikkumisen ja materiaalin kierron, Vetovoimaisen työpaikan, Talouden johtamisen ja hallinnan sekä Palvelujen kansainvälisyyden toimenpidekokonaisuuksissa. Lautakunnalle on raportoinnin liitteessä arvioitu jokaisen vuosisuunnitelman yksittäisen toimenpiteen loppuvuoden toteuma liikennevalovärein ja varsinaiseen seurantaraporttiin on nostettu niistä tarkemmin keskeiset onnistumiset ja poikkeamat.
Sivistys- ja kulttuurilautakunnan toimintakate toteutui 1,2 milj. euroa muutettua talousarviota heikompana. Kaupunginvaltuusto hyväksyi vuoden aikana talousarviomuutoksia, jotka heikensivät lautakunnan toimintakatetta 1,8 milj. euroa. Tilinpäätöksessä nettomenojen kasvu on 16,5 milj. euroa eli 4,1 % edellisvuoteen verrattuna. Nettomenojen kasvuun vaikuttivat erityisesti palvelujen ostojen ja henkilöstökulujen kasvu. Vastaavasti toimintatuottojen kasvu oli vahvaa, kun kulttuuri- ja liikuntapalvelujen toiminta palautui normaalille tasolle edellisvuoden koronasulkujen jälkeen.
Toimintatuotot toteutuivat 2,4 milj. euroa budjetoitua suurempina. Maksu- ja myyntituottojen ylitys johtui historiallisten museoiden ja Sara Hildénin taidemuseon hyvästä yleisömenestyksestä. Lisäksi tuet ja avustukset ylittyivät työterveyshuollon korvauksista, varhaiskasvatuksen erityisavustuksesta ja kulttuurin projektituista johtuen. Vastaavasti vuokratuotot toteutuivat budjetoitua pienempinä alkuvuoden koronarajoitusten vuoksi.
Toimintakulut ylittyivät 3,6 milj. euroa, mikä johtui pääosin palvelujen ostojen ylityksestä. Palvelujen ostojen suurimmat ylitykset aiheutuivat työterveyden kustannuksista, ateriapalvelujen ostoista, varhaiskasvatuksen asiakaspalvelujen ostoista ja palvelusetelipäivähoidosta, muualla koulua käyvien oppilaiden koulunkäyntikustannuksista sekä museopalvelujen näyttelyihin liittyvistä kustannuksista. Henkilöstökulujen ylitykseen vaikutti arvioitua suurempi lomapalkkavelan muutos erityisesti varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa sekä perusopetuksessa. Lisäksi koronatilanne on kasvattanut sairauspoissaoloja ja sijaisten määrän merkittävä kasvu on lisännyt henkilöstömenoja. Vastaavasti keväällä toteutuneet lakkopäivät alensivat henkilöstökulujen toteumaa yhteensä noin 3,2 milj. euroa. Kulttuuripalvelujen henkilöstökulut alittuivat mm. rekrytointien viiveestä johtuen. Kalustohankinnat toteutuivat talousarviota pienempinä varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen rakennushankkeiden viivästymisestä johtuen. Vastaavasti kulttuuripalveluissa aineet, tarvikkeet ja tavarat ylittyivät museoiden näyttelyihin liittyvistä materiaalikustannuksista johtuen ja liikuntapalveluissa polttoaineiden hinnannoususta johtuen. Avustusten ylitykset johtuvat lakisääteisen kotihoidon tuen sekä aamu- ja iltapäivätoiminnan avustuksista. Vuokrakulujen ylitys aiheutuu ICT-laitteiden vuokrista, johon vaikuttaa varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen sekä perusopetuksen laitekannan lisääntyminen.
Nettoinvestointien toteuma oli 5,9 milj. euroa. Investoinnit toteutuivat 6,9 milj. euroa talousarviota pienempinä, mikä johtui rakennushankkeiden aikataulumuutoksista ja ensikertaisen kalustamisen toimitusten viivästymisestä useissa eri kohteissa. Leinolan päiväkodin, Hyhkyn esiopetus- ja koulutilojen sekä Sammon ja Messukylän koulujen ensikertainen kalustaminen siirtyi vuodelle 2023. Liikuntapalvelujen rakennushankkeet viivästyivät mm. Kaupin urheilupuiston kehittämisen sekä Vuoreksen reittien ja Peltolammin ulkoilualueiden rakentamisen osalta. Myös kulttuuripalvelujen osalta remonttien viivästymiset aiheuttivat investointien siirtymistä seuraavalle vuodelle; suurimpina kohteina Tampere Filharmonian soitinhankinnat, Pakkahuoneen äänentoistolaitteet, Vapriikin ja Rupriikin uudistustyöt sekä Haiharan taidekeskuksen näyttelytekniikka.
Vuosisuunnitelmaraportti on tämän asian liitteenä. Oheismateriaaleina ovat vuosisuunnitelmaraportin liite (toimenpiteiden raportointi) sekä sivistys- ja kulttuurilautakunnan osuus Tampereen kaupungin vuoden 2022 tilinpäätöksestä. Kaupunginhallitus käsittelee tilinpäätöstä kokouksessaan 20.3.2023.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
Sivistys- ja kulttuurilautakunnan vuosisuunnitelmaraportti tammi–joulukuu 2022 hyväksytään.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.